Romanul "Mara" de Ioan Slavici este "cel mai bun roman al nostru , inainte de <>" , conform afirmatiei lui Serban Cioculescu si "aproape o capodopera" , in viziunea lui George Calinescu , deoarece destinul eroilor si mediul social sunt evocate cu o remarcabila arta a detaliului si cu o mare forta de construire a ansamblului. Acesta carte m-a impresionat prin iubirea de mama a Marei fata de copilasii ei. Ramasa vaduva , ea a muncit zi si noapte pentru a le oferi acestora un viitor. Chiar daca era zgarcita din firea ei , ea a stiut cand sa le ofere sprijin material.Pentru Persida si Trica , Mara a devenit dintr-o femeie simpla de la tara intr-o adevarata femeie de afaceri ce reuseste sa isi castige singura banii. Un alt personaj semnificativ al operei este fata Marei , Persida. La inceput , ea nu seamana cu mama ei , dar cand este nevoita sa se descurce singura reuseste la fel de bine. Persida reuseste sa infrunte lumea si sa il aduca pe calea cea buna pe Natl , prin vointa si stapanirea de sine nelipsita. In concluzie , va recomand aceasta carte pentru a descoperi doua personaje incredibile : Mara si fiica ei , Persida , ce va vor invata ce inseamna curajul , bunatatea , dragostea , dar si resemnarea.
Sunt de acord cu Anca cu faptul ca "Mara" este "cel mai bun roman al nostru" si ca merita citit de oricine, deoarece surprinde imaginea familiei formate din Mara si cei doi copii ai sai, Persida si Trica, pentru care mama se zbate ca o eroina pentru a le oferi tot ce are ea mai bun si pentru a-i vedea realizati in viitor. Viata familiei este urmarita pe tot parcursul acestui roman, producandu-se schimbari odata cu trecerea anilor. Persida ajunge la randul sau sa isi intemeieze propria familie, alaturi de Natl, de-alungul anilor semanandu-i cat mai mult mamei sale. Ea lupta, indura si trece peste multe lucrur doar pentru a nu-si ruina casnicia. Astfel Mara poate fi un model demn de urmat in viata, dar la randul sau cu bune si cu rele. Face multe sacrificii pentru copii sai, asumandu-si fiecare greseala, dar cu toate acestea a reusit sa isi educe copii si sa ii faca sa se mandreasca cu ea.
Sunt de acord cu tine, Andrei, desi romanele scrise de autori straini sunt mult mai ofertante, romanul "Mara" scris de Ioan Slavici ne aduce aminte de vremurile de mult in care familia insemna totul. Ca personaj principal, Mara este descrisa cu amploare in mai multe ipostaze, de mama, eroina, negustor, in principal ca si un model de urmat. Un aspect interesant in legatura cu acest roman este exact modul in care cele doua familii de ranguri diferite privesc dragostea. Cea a Marei , desi dezbinata si saraca, avand o viata grea si cu multe nevoi ,reuseste sa vada dincolo de partea materiala , astfel Trica si Persida au grija unul de celalat si isi ajuta pe cat se poate mama. Familia lui Natl insa, desi instarita, are parte de mai multe probleme si piedici in viata, in final toate aceste "piedici" ducand la destramare. Pe tot parcursul romanului, Persida duce greul, trebuind sa aibe grija de fratiorul ei, sa nu isi faca de rusine mama, si in acelasi timp sa nu isi iroseasca sentimentele , insa toate aceste greutati o ajuta, ea urmand sa devina , dupa cum ni se spune , o viitoare Mara.
In opinia mea,"Mara"este un roman realist, care contureaza trei tipuri de familii: cea a Marei, formata doar din mama si cei doi copii, Persida si Trica, cea a lui Hubar, care merge pe ideea ca barbatul este mereu autoritatea principala in casa,si cea a lui Bocioaca, in care Marta se bucura de prea multa libertate. Familia Marei este cel mai mult prezentata.Mara era nevoita sa-i creasca si sa-i educe pe cei doi copii singura,de aceea i-a invatat ca in viata sa fie uniti,deoarece apar multe probleme peste care nu poti sa treci de unul singur. Asa cum spune si Vlad,la un moment dat,personaj principal devine Persida,care are parte de greutati care intr-un final ii priesc,"urmand sa devina,o viitoare Mara".
Doresc sa o contrazic pe colega mea, Anca, in privinta Persidei, aceasta semanand cu mama ei inca de la inceputul operei. De fapt , Persida este o privire in urma spre tineretea Marei – o viitoare Mara. In sprijinul acestei afirmatii venind si Magdalena Popescu, care mentioneaza ca „Mara este un caracter, Persida este un destin!”. In prima parte a operei, Trica se cearta cu Costi si pleaca hotarat sa-i spuna mamei „O sa-l spun eu mamei, ... si o sa treaca el pe la pod!”, insa dandu-si seama ca nu va rezolva nimic, ba mai rau o va face sa planga, ofteaza dezamagit „Ah! – zise el suspinand- de ce nu mai e Sida aici?” Prin acest lucru scoate in evidenta similitudinea dintre mama si fiica si siguranta pe care i-o oferea sora lui, cand era aproape. Un alt argument ar fi intamplarea de pe Mures, cand Persida iese din luntrita si, cu sinceritate, mandrindu-se cu iubirea si grija ce i-o purta fratelui ei fiindu-i o sora devotata, se duce drept la maica Aegidia sa-i motiveze plecarea ei de la manastire. De asemenea, Mara isi iubeste copiii si, ca si fiica ei, este o femeie care se angajeaza cu destoinicie in furtunile vietii, are spirit de sacrificiu si este o mama devotata. Desi Mara si Persida se aseamana, cand Persida se face mare si dupa ce a fost obisnuita ca toate sa fie curate in preajma vederii ei, aceasta nu mai putea sa suporte orice fel de murdarie. Din acest motiv Mara face tot posibilul sa-i faca sederea placuta acasa, de sarbatori. Desi vaduva, Mara reuseste sa scoata tot ce este mai bun din copiii ei, de aceea este demna de laude.
Facand parte din sectiunea ,,Schite'', Tren de placere de I.L.Caragiale este una dintre cele mai citite carti din literatura romana.Laitmotivul schitei lui Caragiale il constituie familia cu un unic copil rasfatat. Iata cum malele scriitor ne introduce in viata familiei Georgescu intr-o zi in care acestia hotaresc sa intreprinda o excursie pana la Sinaia.Titlul ne ofera o imagine sugestiva a lumii caragialiene plina de dinamism si de cautare desenzatii.Piesa incepe in plin vacarm, Mita Georgescu nevasta lui Mihalache Georgescu,''functioner si apropritar bucurestean get-beget''se gateste pentru multasteptatul voaiaj la Sinaiaimbracandu-se in functie de tendintele si obiceiurile mondene, dorind astfel sa para o doamna din inalta societate.Ionel Georgescu , fiul lor este leit domnul Goe , rasfatat si prostut si desigur nu putea lisi mama soacra cucoana Anica. Prin folosirea diminutivelor cum ar fi ,,mamita'', ,,puiule'', ,,mamitichii'' se denota rasfatul familiei.Din alergatura pe care o face domnul Georgescu rezulta ca acesta familie nu este una organizata, cu anumite reguli ce trebuiesc respectate inrt-o familie , fiecare facand ce vrea.Singura care ajunge in centrul labirintului, intr-o tarzie cunoastere de sine ,,cu sfletul incarcat de fermecatoare amintiri''aste madam Gerogescu,,Ah!a fost o placere ce va ramane neuitata!'' Unul dintre cele mai fine episoade, cere invaluie sonor lumea venitra sa petreaca e de natura muzicala;in parcul orasului plin de lume buna ,,muzica militara canta Les petit chochons''. Este foarte important contrastul dintre aparenta si esenta ca expresie a ciocnirii dintre ceea ce cred eroii lui Caragiale ca sunt si ceea ce sunt cu adevarat.Viata e un fel de carnaval contunuu in care fiecare poarta o masca .E bine sa cunosti ce se afla in spatele mastii pe care o poarta personajele de langa tine.
Caragiale este un fin observator si critic al societatii contemporane lui. Intreaga sa opera este apreciata si astazi, dramaturgia facand din Caragiale un scriitor „contemporan” cu noi, asta datorandu-se tipologiilor general umane pe care le creeaza. Spre deosebire de Alex, consider ca autorul doreste sa satirizeze, in aceasta schita, imaginea asa zisei familii model, dar care in realitate este dezbinata de lipsa de comunicare si de respect sintre membrii acesteia.Astfel titlul are o conotatie ironica, intrucat relaxarea mult dorita nu se realizeaza.Domnul Georgescu , baiatul si cucoana Anica nu fac altceva decat sa alerge unul dupa celalalt intreaga zi, inurcaturile tinandu-se lant din momentul plecarii de acasa.Singura care se distreaza in excursie este doamna Georgescu, careia pare sa nu ii pese de restul familiei.
Sunt de acord cu cele spuse de colegii mei, deoarece Caragiale este un fin observator al societatii contemporane lui, creand tipologii general umane pentru a corecta defectele omenirii. Intreaga sa opera este apreciata si astazi, dramaturgia facand din Caragiale un scriitor „contemporan” cu noi. In schita „Tren de placere” autorul vrea sa satirizeze imaginea asa-zisei familii model, dar care in realitate este dezbinata de lipsa de respect si comunicare intre membrii familiei. Titlul schitei are o conotatie ironica intrucat in vacanta petrecuta in Sinaia, singura care s-a distrat a fost doamna Georgescu, careia nu i-a pasat de restul familiei, care cu greu s-a reunit la sfarsitul zilei dupa o goana prin toata statiunea. Consider ca autorul incearca sa indrepte caracterele persoanelor care incearca sa para ceea ce nu sunt. In concluzie, prin aceasta intamplare plina de haz, Caragiale ne atrage atentia asupra snobismului – defect regasit si in ziua de astazi - care, alaturi de alte trasaturi negative permanent prezente in viata de familie, ar trebui sa dispara pentru a crea o armonie intre oameni.
Mi-a placut felul in care colegii mei au evidentiat pe cat posibil ironismul folosit de Ion Luca Caragiale in opera "Tren de placere". Precum au evidentiat si acestia anterior , consder ca cele mai frapante momente ale schitei sunt captate pe cat de ironic posibil de autor, acesta construind pe baza intamplarilor ,tipologii de caractere ,dar si o imagine de ansamblu a unei familii dezbinate si dezordonate, tot timpul in fuga dupa trendurile lumii exterioare. Precum a spus si Tudor si eu consider ca D-na Georgescu este singura are reuseste intradevar sa se distreze,de altfel , si caracterul ei fiind unul de totala superioritate si nepasare.
Mara de Ioan Slavici este un roman care face parte din categoria bildungsroman, adica actiunile provocate de conflict il face sa devina un roman al initierii si al formarii pentru cei doi copii. Romanul poate fi structurat in doua parti: prima parte „Romanul Marei” in care se vorbeste despre prima femeie capitalista , iar a doua parte „Romanul Persidei” o Mara in devenire. In prima parte se vorbeste despre o vaduva cu doi copii care datorita spiritului ei intreprinzator reuseste sa duca o viata prospera ,dar marcata de zgarcenia si permanentele ei vaicareli. Partea a doua a romanului reprezinta un spatiu extins vietii sentimentale dintre Persida si Natl, care se cununa pe ascuns cu ajutorul lui Codreanu, iar apoi pleaca la Viena,starnind nemultumirea parintilor.Situatia se inrautateste odata cu intoarcerea celor doi, dar nasterea copilului aduce o scurta perioada de liniste in cadrul familiei Mi-a placut cel mai mult ideea autorului de a imbina viata ardeleneasca,cu obiceiurile ei specifie, intr-un spatiu aflat la intersectia satului cu orasul, in centrul acestuia aflandu-se conflictul care a facut-o pe Persida sa evolueze , de la un copil la o mama.
Tren de placere de Ion Luca Caragiale - Inca de la inceput familia Georgescu nu este una model. Ei se hotarasc sa plece la Sinaia doar pentru ca acest lucru face parte din obiceiurile mondene ale vremii. Din folosirea unor diminutive cum ar fi:,,mamita”, ,,puiule”, "mamitichii" rezulta rasfatul familiei.Doamna Georgescu este un personaj feminine care se imbraca in functie de tendintele si obiceiurile mondene ,dorind astfel sa para o mare doamna din inalta societate. Si restul familiei se comporta la fel chiar daca ei nu fac parte din inalta societate. Din alergatura pe care o face Domnul Georgescu rezulta ca aceasta familie nu este una organizata,cu anumite reguli ce trebuiesc respectate intr-o familie,fiecare facand ce vrea. Singura care ajunge in centrul labirintului,intr-o tarzie cunoastere de sine, ,, cu sufletul incarcat de fermecatoare amintiri” , madam Georgescu:,,Ah!a fost o placere ce va ramane neuitata...Pe luna cu trasurile la pas si deasupra armoniei apelor de munte si soaptelor padurii , lautarii acompaniind incetinel si d. Misu cantand menuetul,pe care-l canta regulat in parc si care-I place atata lui madam Georgescu! Principala sursa a comicului o constituie contrastul dintre aparenta si esenta ca expresie a ciocnirii dintre ceea ce cred eroii lui I.L.Caragiale ca sunt si ceea ce sunt cu adevarat. Comicul este sustinut si de modul in care I.L.Caragiale vede lumea , un fel de carnaval continuu in care fiecare poarta o masca.
Spre deosebire de colegii mei care au citit romanul "Mara" de Ion Slavici si au ramas cu impresii , oarecum placute, despre carte ,eu pot spune ca aceasta opera nu m-a captivat intr-un mod extraordinar si nu mi-a placut in destul de multe privinte. In primul rand nu mi-a placut faptul ca actiunea este destul de monotona , totul invartindu-se in jurul familiei Marei , toata actiunea fiind descrisa destul de comun si totodata plictisitor. Un al doilea lucru care mi-a displacut ar fi acela ca sunt descrise mult prea detaliat unele persoane respectiv locuri ,cu rol nu foarte important in opera , dar si faptul ca actiunea este mult prea realistica pntru genul de carti preferat de mine. Cu toate ca au fost destul de multe lucruri care mi-au displacut au fost si cateva momente care mi-au captivat atentia, precum acela in care Persida fuge cu Trica de la Biserica si alte cateva. In concluzie romanul "Mara" nu este tocmai tipul de roman pe care eu as prefera sa il citesc , dar cum acesta face parte din operele importante ale Limbii si Literaturii Romana , consider cititul acestuia un lucru esential.
La fel ca si Ioanei , nici pe mine nu m-a captiva opera lui Ioan Slavici , "Mara". Actiunea este una care lasa de dorit care nici secunda nu va captiva. Singurele momente mai interesante sunt acealea cand cei doi indragostiti decid sa plece la Viena si momentul in care Natl o intalneste pe aleasa lui.
Ioan Slavici este un excelent portretist, reuşind ca prin sugestii şi detalii ale fizionomiei să sublinieze portretul moral al eroului. Teza lui morală este aceea că omul, prin calităţi precum inteligenţa, efortul constant, voinţa, echilibrul interior, perseverenţa în acţiune, respectarea triadei adevăr-bine-omenie poate modifica soarta în favoarea lui. Autorul nu este un descriptiv deoarece pune accentul pe acţiune, pe nararea faptelor şi a întâmplărilor.
Cu toate acestea "Mara" este o opera pe care nu mi-as dori sa o recitesc.
"Mara" este un roman scris de Ioan Slavici, publicat în anul 1894, în revista Vatra.Face parte din categoria bildungsroman, adică este un roman al inițierii și al formării pentru că, pe tot parcursul romanului este prezentată trecerea celor 2 copii, Persida și Trică, de la copilărie la maturitate și totodată inițierea lor în greul vieții.Romanul este structurat în 21 de capitole, purtând titluri semnificative pentru conținutul acestora.Opera zugrăvește drumul Marei și al copiilor ei, Persida și Trică, până în momentul în care aceștia din urmă intra în lume. La început, după cum era și firesc, Mara ocupă un loc dominant, pentru ca mai târziu, copiii, și mai ales Persida să-i ia locul. Destinul familiei Marei se împletește, datorită unor împrejurări neprevăzute, dar firești, cu cel al familiei neamțului Hubăr, a cărei prezență, fără a fi proeminentă, rămâne notabilă. Intervin desigur și alte personaje cu care protagoniștii vin în legatură, în primul rând e vorba de Bocioacă și de ai săi, dar acestea nu formează decât elementele unui cadru în care se desfășoară destinul eroilor de prim-plan.Perspectiva narativă obiectivă, specifică romanului realist, îi permite naratorului accesul la toate compartimentele vieţii sociale şi afective a eroilor al căror destin e urmărit detaliat. Mie mi s-a parut foarte interesant acest roman si mi-ar sa-l recitesc oricand.Cuprinde secvente semnificative.Cel mai mult mi-a placut inceputul cand s-au intalnit Persida cu Natl.Recomand tuturor oamenilor aceasta carte,deaorece ar putea invata ceva din acest roman ce dezvolta tema familiei,dar il recomand in special tinerilor.
Opera literară Mara de Ioan Slavici este un roman realist,prin următoarele trăsături:tematică,obiectivitatea perspectivei narative,,construirea personajelor în relaţie cu mediul în care acestea trăiesc,prezentarea unei lumi omogene şi a unor personaje tipice,tehnica detaliului semnificativ,absenţa idealizării,veridicitate,stil sobru.Problematica socială este de factură realistă: relaţia individ-colectivitate,în contextul pătrunderii relaţiilor capitaliste și al dezvoltării târgurilor de provincie,a breslelor,în Ardeal, la sfârșitul secolului al XIX-lea. Romanul reflectă obiectiv și verosimil o lume pestriță și totuși omogenă,alcătuită din ,,târgoveți,breslași,adică negustori și mică burghezie,,,cu problemele de conviețuire religioasă generate de coexistența mai multor etnii.Sunt prezente în roman forme narative asimilate de tradiția literară realistă,precum tema banului sau cea a văduvei,a femeii voluntare. În Istoria literaturii române de la origini până în prezent,George Călinescu raportează valoarea romanului la contextul epocii și la evoluția genului:,,Pentru epoca în care a apărut,Mara trebuia să însemne un eveniment ,și astăzi,privind înapoi,romanul acesta apare ca un pas mare în istoria genului.[...]Cu mult înaintea lui Rebreanu,Slavici zugrăvise puternic sufletul țărănesc de peste munți și cu atâta dramatism,încât romanul este aproape o capodoperă."Recomand tuturor oamenilor aceasta carte, deaorece ar putea învăța ceva din acest roman ce dezvoltă tema familiei,dar îl recomand în special tinerilor.
In aceasta opera sunt urmarite destinele a 3 personaje principale, Mara, Trica si Persida, dar si a familiilor lui Hubar si Bocioaca. Printre aceste familii se numara si cuplul format din Persida si Natl. Mara este o femeie energica si intreprinzatoare, care reprezinta un personaj complex in aceasta opera.Deoarece este vaduva, aceasta lupta din rasputeri pentru a le asigura un viitor celor doi copii ai sai, Trica si Persida. Este putin zgarcita , dar stie pretul si valoarea banilor , si cu toate acestea face totul pentru copii ei, dand exemplu de o mama model. In aceasta opera iese in evidenta si cuplul format din fica Marei, Persida si a lui Natl, care s-au format din intamplare, intr-o dimineata oarecare; inchizand fereastra manastririi in care locuia, Persida l-a zarit pe Natl si astfel iubirea s-a nascut brusc in sufletul ei. Dupa multe peripetii si obstacole , cei doi au reusit sa formeze un cuplu definitiv. M-a impresionat faptul ca Persida a luptat cu tarie pentru Natl, crezand in frumusetea idealului pe care il reprezinta familia.Consider ca legatura celor doi simbolizeaza un model, amandoi reusind sa depaseasca toate obstacolele. Desi recunosc ca aceasta carte nu reprezinta stilul meu si are unele parti plictisitoare din punctul meu de vedere , o recomand celor care sunt interesati de opere ce au tema familiei pentru a descoperi un adevarat model de mama, si anume Mara.
Romanul "Mara" de Ioan Slavici este "cel mai bun roman al nostru , inainte de <>" , conform afirmatiei lui Serban Cioculescu si "aproape o capodopera" , in viziunea lui George Calinescu , deoarece destinul eroilor si mediul social sunt evocate cu o remarcabila arta a detaliului si cu o mare forta de construire a ansamblului.
RăspundețiȘtergereAcesta carte m-a impresionat prin iubirea de mama a Marei fata de copilasii ei. Ramasa vaduva , ea a muncit zi si noapte pentru a le oferi acestora un viitor. Chiar daca era zgarcita din firea ei , ea a stiut cand sa le ofere sprijin material.Pentru Persida si Trica , Mara a devenit dintr-o femeie simpla de la tara intr-o adevarata femeie de afaceri ce reuseste sa isi castige singura banii.
Un alt personaj semnificativ al operei este fata Marei , Persida. La inceput , ea nu seamana cu mama ei , dar cand este nevoita sa se descurce singura reuseste la fel de bine. Persida reuseste sa infrunte lumea si sa il aduca pe calea cea buna pe Natl , prin vointa si stapanirea de sine nelipsita.
In concluzie , va recomand aceasta carte pentru a descoperi doua personaje incredibile : Mara si fiica ei , Persida , ce va vor invata ce inseamna curajul , bunatatea , dragostea , dar si resemnarea.
Sunt de acord cu Anca cu faptul ca "Mara" este "cel mai bun roman al nostru" si ca merita citit de oricine, deoarece surprinde imaginea familiei formate din Mara si cei doi copii ai sai, Persida si Trica, pentru care mama se zbate ca o eroina pentru a le oferi tot ce are ea mai bun si pentru a-i vedea realizati in viitor.
ȘtergereViata familiei este urmarita pe tot parcursul acestui roman, producandu-se schimbari odata cu trecerea anilor.
Persida ajunge la randul sau sa isi intemeieze propria familie, alaturi de Natl, de-alungul anilor semanandu-i cat mai mult mamei sale. Ea lupta, indura si trece peste multe lucrur doar pentru a nu-si ruina casnicia.
Astfel Mara poate fi un model demn de urmat in viata, dar la randul sau cu bune si cu rele. Face multe sacrificii pentru copii sai, asumandu-si fiecare greseala, dar cu toate acestea a reusit sa isi educe copii si sa ii faca sa se mandreasca cu ea.
Sunt de acord cu tine, Andrei, desi romanele scrise de autori straini sunt mult mai ofertante, romanul "Mara" scris de Ioan Slavici ne aduce aminte de vremurile de mult in care familia insemna totul. Ca personaj principal, Mara este descrisa cu amploare in mai multe ipostaze, de mama, eroina, negustor, in principal ca si un model de urmat.
ȘtergereUn aspect interesant in legatura cu acest roman este exact modul in care cele doua familii de ranguri diferite privesc dragostea. Cea a Marei , desi dezbinata si saraca, avand o viata grea si cu multe nevoi ,reuseste sa vada dincolo de partea materiala , astfel Trica si Persida au grija unul de celalat si isi ajuta pe cat se poate mama. Familia lui Natl insa, desi instarita, are parte de mai multe probleme si piedici in viata, in final toate aceste "piedici" ducand la destramare.
Pe tot parcursul romanului, Persida duce greul, trebuind sa aibe grija de fratiorul ei, sa nu isi faca de rusine mama, si in acelasi timp sa nu isi iroseasca sentimentele , insa toate aceste greutati o ajuta, ea urmand sa devina , dupa cum ni se spune , o viitoare Mara.
In opinia mea,"Mara"este un roman realist, care contureaza trei tipuri de familii: cea a Marei, formata doar din mama si cei doi copii, Persida si Trica, cea a lui Hubar, care merge pe ideea ca barbatul este mereu autoritatea principala in casa,si cea a lui Bocioaca, in care Marta se bucura de prea multa libertate.
ȘtergereFamilia Marei este cel mai mult prezentata.Mara era nevoita sa-i creasca si sa-i educe pe cei doi copii singura,de aceea i-a invatat ca in viata sa fie uniti,deoarece apar multe probleme peste care nu poti sa treci de unul singur.
Asa cum spune si Vlad,la un moment dat,personaj principal devine Persida,care are parte de greutati care intr-un final ii priesc,"urmand sa devina,o viitoare Mara".
Doresc sa o contrazic pe colega mea, Anca, in privinta Persidei, aceasta semanand cu mama ei inca de la inceputul operei. De fapt , Persida este o privire in urma spre tineretea Marei – o viitoare Mara. In sprijinul acestei afirmatii venind si Magdalena Popescu, care mentioneaza ca „Mara este un caracter, Persida este un destin!”.
RăspundețiȘtergereIn prima parte a operei, Trica se cearta cu Costi si pleaca hotarat sa-i spuna mamei „O sa-l spun eu mamei, ... si o sa treaca el pe la pod!”, insa dandu-si seama ca nu va rezolva nimic, ba mai rau o va face sa planga, ofteaza dezamagit „Ah! – zise el suspinand- de ce nu mai e Sida aici?” Prin acest lucru scoate in evidenta similitudinea dintre mama si fiica si siguranta pe care i-o oferea sora lui, cand era aproape.
Un alt argument ar fi intamplarea de pe Mures, cand Persida iese din luntrita si, cu sinceritate, mandrindu-se cu iubirea si grija ce i-o purta fratelui ei fiindu-i o sora devotata, se duce drept la maica Aegidia sa-i motiveze plecarea ei de la manastire. De asemenea, Mara isi iubeste copiii si, ca si fiica ei, este o femeie care se angajeaza cu destoinicie in furtunile vietii, are spirit de sacrificiu si este o mama devotata. Desi Mara si Persida se aseamana, cand Persida se face mare si dupa ce a fost obisnuita ca toate sa fie curate in preajma vederii ei, aceasta nu mai putea sa suporte orice fel de murdarie. Din acest motiv Mara face tot posibilul sa-i faca sederea placuta acasa, de sarbatori.
Desi vaduva, Mara reuseste sa scoata tot ce este mai bun din copiii ei, de aceea este demna de laude.
Facand parte din sectiunea ,,Schite'', Tren de placere de I.L.Caragiale este una dintre cele mai citite carti din literatura romana.Laitmotivul schitei lui Caragiale il constituie familia cu un unic copil rasfatat.
RăspundețiȘtergereIata cum malele scriitor ne introduce in viata familiei Georgescu intr-o zi in care acestia hotaresc sa intreprinda o excursie pana la Sinaia.Titlul ne ofera o imagine sugestiva a lumii caragialiene plina de dinamism si de cautare desenzatii.Piesa incepe in plin vacarm, Mita Georgescu nevasta lui Mihalache Georgescu,''functioner si apropritar bucurestean get-beget''se gateste pentru multasteptatul voaiaj la Sinaiaimbracandu-se in functie de tendintele si obiceiurile mondene, dorind astfel sa para o doamna din inalta societate.Ionel Georgescu , fiul lor este leit domnul Goe , rasfatat si prostut si desigur nu putea lisi mama soacra cucoana Anica.
Prin folosirea diminutivelor cum ar fi ,,mamita'', ,,puiule'', ,,mamitichii'' se denota rasfatul familiei.Din alergatura pe care o face domnul Georgescu rezulta ca acesta familie nu este una organizata, cu anumite reguli ce trebuiesc respectate inrt-o familie , fiecare facand ce vrea.Singura care ajunge in centrul labirintului, intr-o tarzie cunoastere de sine ,,cu sfletul incarcat de fermecatoare amintiri''aste madam Gerogescu,,Ah!a fost o placere ce va ramane neuitata!''
Unul dintre cele mai fine episoade, cere invaluie sonor lumea venitra sa petreaca e de natura muzicala;in parcul orasului plin de lume buna ,,muzica militara canta Les petit chochons''.
Este foarte important contrastul dintre aparenta si esenta ca expresie a ciocnirii dintre ceea ce cred eroii lui Caragiale ca sunt si ceea ce sunt cu adevarat.Viata e un fel de carnaval contunuu in care fiecare poarta o masca .E bine sa cunosti ce se afla in spatele mastii pe care o poarta personajele de langa tine.
Caragiale este un fin observator si critic al societatii contemporane lui. Intreaga sa opera este apreciata si astazi, dramaturgia facand din Caragiale un scriitor „contemporan” cu noi, asta datorandu-se tipologiilor general umane pe care le creeaza.
ȘtergereSpre deosebire de Alex, consider ca autorul doreste sa satirizeze, in aceasta schita, imaginea asa zisei familii model, dar care in realitate este dezbinata de lipsa de comunicare si de respect sintre membrii acesteia.Astfel titlul are o conotatie ironica, intrucat relaxarea mult dorita nu se realizeaza.Domnul Georgescu , baiatul si cucoana Anica nu fac altceva decat sa alerge unul dupa celalalt intreaga zi, inurcaturile tinandu-se lant din momentul plecarii de acasa.Singura care se distreaza in excursie este doamna Georgescu, careia pare sa nu ii pese de restul familiei.
Sunt de acord cu cele spuse de colegii mei, deoarece Caragiale este un fin observator al societatii contemporane lui, creand tipologii general umane pentru a corecta defectele omenirii. Intreaga sa opera este apreciata si astazi, dramaturgia facand din Caragiale un scriitor „contemporan” cu noi. In schita „Tren de placere” autorul vrea sa satirizeze imaginea asa-zisei familii model, dar care in realitate este dezbinata de lipsa de respect si comunicare intre membrii familiei. Titlul schitei are o conotatie ironica intrucat in vacanta petrecuta in Sinaia, singura care s-a distrat a fost doamna Georgescu, careia nu i-a pasat de restul familiei, care cu greu s-a reunit la sfarsitul zilei dupa o goana prin toata statiunea. Consider ca autorul incearca sa indrepte caracterele persoanelor care incearca sa para ceea ce nu sunt. In concluzie, prin aceasta intamplare plina de haz, Caragiale ne atrage atentia asupra snobismului – defect regasit si in ziua de astazi - care, alaturi de alte trasaturi negative permanent prezente in viata de familie, ar trebui sa dispara pentru a crea o armonie intre oameni.
ȘtergereMi-a placut felul in care colegii mei au evidentiat pe cat posibil ironismul folosit de Ion Luca Caragiale in opera "Tren de placere". Precum au evidentiat si acestia anterior , consder ca cele mai frapante momente ale schitei sunt captate pe cat de ironic posibil de autor, acesta construind pe baza intamplarilor ,tipologii de caractere ,dar si o imagine de ansamblu a unei familii dezbinate si dezordonate, tot timpul in fuga dupa trendurile lumii exterioare.
ȘtergerePrecum a spus si Tudor si eu consider ca D-na Georgescu este singura are reuseste intradevar sa se distreze,de altfel , si caracterul ei fiind unul de totala superioritate si nepasare.
Mara de Ioan Slavici este un roman care face parte din categoria bildungsroman, adica actiunile provocate de conflict il face sa devina un roman al initierii si al formarii pentru cei doi copii.
RăspundețiȘtergereRomanul poate fi structurat in doua parti: prima parte „Romanul Marei” in care se vorbeste despre prima femeie capitalista , iar a doua parte „Romanul Persidei” o Mara in devenire.
In prima parte se vorbeste despre o vaduva cu doi copii care datorita spiritului ei intreprinzator reuseste sa duca o viata prospera ,dar marcata de zgarcenia si permanentele ei vaicareli.
Partea a doua a romanului reprezinta un spatiu extins vietii sentimentale dintre Persida si Natl, care se cununa pe ascuns cu ajutorul lui Codreanu, iar apoi pleaca la Viena,starnind nemultumirea parintilor.Situatia se inrautateste odata cu intoarcerea celor doi, dar nasterea copilului aduce o scurta perioada de liniste in cadrul familiei
Mi-a placut cel mai mult ideea autorului de a imbina viata ardeleneasca,cu obiceiurile ei specifie, intr-un spatiu aflat la intersectia satului cu orasul, in centrul acestuia aflandu-se conflictul care a facut-o pe Persida sa evolueze , de la un copil la o mama.
Cosmin Savu :
RăspundețiȘtergereTren de placere de Ion Luca Caragiale - Inca de la inceput familia Georgescu nu este una model. Ei se hotarasc sa plece la Sinaia doar pentru ca acest lucru face parte din obiceiurile mondene ale vremii.
Din folosirea unor diminutive cum ar fi:,,mamita”, ,,puiule”, "mamitichii" rezulta rasfatul familiei.Doamna Georgescu este un personaj feminine care se imbraca in functie de tendintele si obiceiurile mondene ,dorind astfel sa para o mare doamna din inalta societate.
Si restul familiei se comporta la fel chiar daca ei nu fac parte din inalta societate.
Din alergatura pe care o face Domnul Georgescu rezulta ca aceasta familie nu este una organizata,cu anumite reguli ce trebuiesc respectate intr-o familie,fiecare facand ce vrea. Singura care ajunge in centrul labirintului,intr-o tarzie cunoastere de sine, ,, cu sufletul incarcat de fermecatoare amintiri” , madam Georgescu:,,Ah!a fost o placere ce va ramane neuitata...Pe luna cu trasurile la pas si deasupra armoniei apelor de munte si soaptelor padurii , lautarii acompaniind incetinel si d. Misu cantand menuetul,pe care-l canta regulat in parc si care-I place atata lui madam Georgescu!
Principala sursa a comicului o constituie contrastul dintre aparenta si esenta ca expresie a ciocnirii dintre ceea ce cred eroii lui I.L.Caragiale ca sunt si ceea ce sunt cu adevarat.
Comicul este sustinut si de modul in care I.L.Caragiale vede lumea , un fel de carnaval continuu in care fiecare poarta o masca.
Spre deosebire de colegii mei care au citit romanul "Mara" de Ion Slavici si au ramas cu impresii , oarecum placute, despre carte ,eu pot spune ca aceasta opera nu m-a captivat intr-un mod extraordinar si nu mi-a placut in destul de multe privinte.
RăspundețiȘtergereIn primul rand nu mi-a placut faptul ca actiunea este destul de monotona , totul invartindu-se in jurul familiei Marei , toata actiunea fiind descrisa destul de comun si totodata plictisitor.
Un al doilea lucru care mi-a displacut ar fi acela ca sunt descrise mult prea detaliat unele persoane respectiv locuri ,cu rol nu foarte important in opera , dar si faptul ca actiunea este mult prea realistica pntru genul de carti preferat de mine.
Cu toate ca au fost destul de multe lucruri care mi-au displacut au fost si cateva momente care mi-au captivat atentia, precum acela in care Persida fuge cu Trica de la Biserica si alte cateva.
In concluzie romanul "Mara" nu este tocmai tipul de roman pe care eu as prefera sa il citesc , dar cum acesta face parte din operele importante ale Limbii si Literaturii Romana , consider cititul acestuia un lucru esential.
La fel ca si Ioanei , nici pe mine nu m-a captiva opera lui Ioan Slavici , "Mara". Actiunea este una care lasa de dorit care nici secunda nu va captiva. Singurele momente mai interesante sunt acealea cand cei doi indragostiti decid sa plece la Viena si momentul in care Natl o intalneste pe aleasa lui.
RăspundețiȘtergereIoan Slavici este un excelent portretist, reuşind ca prin sugestii şi detalii ale fizionomiei să sublinieze portretul moral al eroului. Teza lui morală este aceea că omul, prin calităţi precum inteligenţa, efortul constant, voinţa, echilibrul interior, perseverenţa în acţiune, respectarea triadei adevăr-bine-omenie poate modifica soarta în favoarea lui. Autorul nu este un descriptiv deoarece pune accentul pe acţiune, pe nararea faptelor şi a întâmplărilor.
Cu toate acestea "Mara" este o opera pe care nu mi-as dori sa o recitesc.
"Mara" este un roman scris de Ioan Slavici, publicat în anul 1894, în revista Vatra.Face parte din categoria bildungsroman, adică este un roman al inițierii și al formării pentru că, pe tot parcursul romanului este prezentată trecerea celor 2 copii, Persida și Trică, de la copilărie la maturitate și totodată inițierea lor în greul vieții.Romanul este structurat în 21 de capitole, purtând titluri semnificative pentru conținutul acestora.Opera zugrăvește drumul Marei și al copiilor ei, Persida și Trică, până în momentul în care aceștia din urmă intra în lume. La început, după cum era și firesc, Mara ocupă un loc dominant, pentru ca mai târziu, copiii, și mai ales Persida să-i ia locul. Destinul familiei Marei se împletește, datorită unor împrejurări neprevăzute, dar firești, cu cel al familiei neamțului Hubăr, a cărei prezență, fără a fi proeminentă, rămâne notabilă. Intervin desigur și alte personaje cu care protagoniștii vin în legatură, în primul rând e vorba de Bocioacă și de ai săi, dar acestea nu formează decât elementele unui cadru în care se desfășoară destinul eroilor de prim-plan.Perspectiva narativă obiectivă, specifică romanului realist, îi permite naratorului accesul la toate compartimentele vieţii sociale şi afective a eroilor al căror destin e urmărit detaliat.
RăspundețiȘtergereMie mi s-a parut foarte interesant acest roman si mi-ar sa-l recitesc oricand.Cuprinde secvente semnificative.Cel mai mult mi-a placut inceputul cand s-au intalnit Persida cu Natl.Recomand tuturor oamenilor aceasta carte,deaorece ar putea invata ceva din acest roman ce dezvolta tema familiei,dar il recomand in special tinerilor.
Opera literară Mara de Ioan Slavici este un roman realist,prin următoarele trăsături:tematică,obiectivitatea perspectivei narative,,construirea personajelor în relaţie cu mediul în care acestea trăiesc,prezentarea unei lumi omogene şi a unor personaje tipice,tehnica detaliului semnificativ,absenţa idealizării,veridicitate,stil sobru.Problematica socială este de factură realistă: relaţia individ-colectivitate,în contextul pătrunderii relaţiilor capitaliste și al dezvoltării târgurilor de provincie,a breslelor,în Ardeal, la sfârșitul secolului al XIX-lea. Romanul reflectă obiectiv și verosimil o lume pestriță și totuși omogenă,alcătuită din ,,târgoveți,breslași,adică negustori și mică burghezie,,,cu problemele de conviețuire religioasă generate de coexistența mai multor etnii.Sunt prezente în roman forme narative asimilate de tradiția literară realistă,precum tema banului sau cea a văduvei,a femeii voluntare.
RăspundețiȘtergereÎn Istoria literaturii române de la origini până în prezent,George Călinescu raportează valoarea romanului la contextul epocii și la evoluția genului:,,Pentru epoca în care a apărut,Mara trebuia să însemne un eveniment ,și astăzi,privind înapoi,romanul acesta apare ca un pas mare în istoria genului.[...]Cu mult înaintea lui Rebreanu,Slavici zugrăvise puternic sufletul țărănesc de peste munți și cu atâta dramatism,încât romanul este aproape o capodoperă."Recomand tuturor oamenilor aceasta carte, deaorece ar putea învăța ceva din acest roman ce dezvoltă tema familiei,dar îl recomand în special tinerilor.
In aceasta opera sunt urmarite destinele a 3 personaje principale, Mara, Trica si Persida, dar si a familiilor lui Hubar si Bocioaca. Printre aceste familii se numara si cuplul format din Persida si Natl. Mara este o femeie energica si intreprinzatoare, care reprezinta un personaj complex in aceasta opera.Deoarece este vaduva, aceasta lupta din rasputeri pentru a le asigura un viitor celor doi copii ai sai, Trica si Persida. Este putin zgarcita , dar stie pretul si valoarea banilor , si cu toate acestea face totul pentru copii ei, dand exemplu de o mama model.
RăspundețiȘtergereIn aceasta opera iese in evidenta si cuplul format din fica Marei, Persida si a lui Natl, care s-au format din intamplare, intr-o dimineata oarecare; inchizand fereastra manastririi in care locuia, Persida l-a zarit pe Natl si astfel iubirea s-a nascut brusc in sufletul ei. Dupa multe peripetii si obstacole , cei doi au reusit sa formeze un cuplu definitiv.
M-a impresionat faptul ca Persida a luptat cu tarie pentru Natl, crezand in frumusetea idealului pe care il reprezinta familia.Consider ca legatura celor doi simbolizeaza un model, amandoi reusind sa depaseasca toate obstacolele.
Desi recunosc ca aceasta carte nu reprezinta stilul meu si are unele parti plictisitoare din punctul meu de vedere , o recomand celor care sunt interesati de opere ce au tema familiei pentru a descoperi un adevarat model de mama, si anume Mara.